Genomgång av kontakter för el-bilsladdning
CHAdeMO
Den första kontakten i bilden är en CHAdeMO. Det är en japansk standard för snabbladdning. Den kan leverera upp till 62 kW över 500V. En uppdaterad version, CHAdeMO 2, ska kunna leverera upp till 400 kW över 1000V.
CHAdeMO är inte så stor i USA och EU då de flesta tillverkar här har valt IEC istället. Nissan Leaf är dock en populär bil som använder CHAdeMO.
CCS 2
Den andra kontakten i bilden är av typen Combined Charging System type 2. Det är ett kombinerat snabb- och normal-laddningssystem som kan leverera upp till 350 kW. Standarden är den vanligaste i Europa och stöds av BMW, Daimler, FCA, Ford, Jaguar, General Motors, Groupe PSA, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, MG, Polestar, Renault, Tesla och Volkswagen.
CCS 2 är en utbyggnad av IEC type 2 (se nedan) och kan ladda både med växelström och snabbladda med likström.
IEC Type 2 (IEC 62196)/Mennekes
Denna kontakt valdes i januari 2013 som standard inom EU för laddning av el-bilar. Kan leverera 3-50 kW över 1-fas eller 3-fas växelström.
Tesla Supercharger
Teslas egna Supercharger (ca 17 000 laddstationer i skrivande stund) använder CCS2-kontakten men tillåter bara Tesla-bilar att ladda vid deras stationer.
Läs mer
Foto: Paul Sladen, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61915668