Provkörning: Kia e-Niro
Vi har provkört Kia e-Niro, den koreanska biltillverkarens helelektriska SUV. På pappret är detta en av de bästa elbilarna just nu, med ett stort batteri på 64 kWh (finns även i en mindre variant på 39 kWh) och med hyfsat låg energiförbrukning (173/167 Wh/km). Dock inte lika bra som syskonbilen Hyundai Kona som ligger på runt 160 Wh/km trots att den är byggt på samma plattform.
Hyundai Kona och Kia e-Niro är mycket lika till storlek och form, men det finns lite skillnader. e-Niron är lite elegantare och Konan är lite mer lekfull. e-Niron marknadsförs mest i mörka färger och Konan i en glad grön, röd eller blå variant. Det ger en indikation om de olika målgrupperna som koncernen försöker nå med de olika bilarna.
När man provkört båda bilarna inser man hur lika de är, även om en del funktioner har flyttat runt på instrumentbrädan. Personligen tycker jag att e-Niro är lite snyggare än Kona, men å andra sidan tyckte jag bättre om accelerationspedalen i Konan som på ett bättre sätt följer hur jag "gasar". e-Nirons pedal är lite känsligare och tenderar att reagera lite för mycket på väldigt små fotrörelser vilket ger en lite ryckig känsla i framdriften.
Kia och Hyundai har kommit väldigt långt med sin elbilssatsning och ligger långt före de flesta andra tillverkare på marknaden. Hyundai Ioniq är tex en av de mest energieffektiva (153 Wh/km) elbilar du kan köpa, dock med ett mycket litet batteri. Kias nya modell, EV6, är nyligen presenterad och kommer släppas senare i år. De koreanska tillverkarna är alltså verkligen på hugget och det ska bli intressant att följa deras utveckling.