Provkörning: Nissan Leaf e+ 2019

Provkörning: Nissan Leaf e+ 2019

Nissan har haft sin helt elektriska bil Leaf i sitt sortiment i nästan 10 år. Med all den erfarenheten och kunskapen från att ha tillverkat el-bilar så länge tycker man att Nissan borde ha känt av trenden och nu haft en hel flotta av el-bilar redo för leverans.

Tyvärr är det fortfarande bara samma, och nu rätt gamla, Leaf som finns i Nissans sortiment. I somras presenterade de nästa modell, Nissan Ariya, men den är fortfarande över ett år bort enligt återförsäljaren jag pratade med idag. Jag gillar Ariyas design väldigt mycket, futuristisk och avskalad, frågan är dock hur den står sig mot konkurrensen om över ett år. Det kommer hända väldigt mycket på el-bilsmarkanden under 2021.

Om vi återgår till Leafen så finns den i två batteristorlekar, "Leaf" på 40 kWh och "Leaf e+" på 62 kWh. Räckvidden på de båda modellerna är, enligt Nissan, 270 km respektive 385 km. I verkligheten (enligt EV-database) blir detta 220 km respektive 325 km.

Utrustningspaketen heter Acenta, N-Connecta och Tekna. Det är bara den högsta utrustningsnivån, Tekna, som har elektronisk parkeringsbroms. Att en el-bil har mekanisk parkeringsbroms är ovanligt och något som förvånade mig när för första gången körde en Leaf som vi har i vår el-bilspool.

När det kommer till interiören så trodde jag faktiskt att bilen som vi har i vår el-bilspool hade några år på nacken eftersom inredningen såg rätt gammal ut, men när jag kom till Nissan och fick testa senaste årsmodellen (2019) såg den likadan ut. Det känns som Nissan glömt av sin Leaf i några år. Inredningen är funktionell och enkel att förstå. Det enda som inte är som en vanlig traditionell fossilbil är "växelspaken". Den är lik en automatlåda, men med det ytterligare läget för bromskraftåtergivning.

Körmässigt funkar bilen fint. Den har fantastisk acceleration, som alla el-bilar. e-Pedalen (kombinerad acceleation och broms genom bromskraftåtervinning till batteriet) fungerar bra. Det finns två lägen för hur mycket energi som ska återvinnas och därmed hur mycket bromskraft man får, läge D respektive B. I läge B, med maximal bromskraftåtervinning, går bilen att köra med enbart en pedal. Bromspedalen kan användas vid plötsliga inbromsningar men så länge man kör med några sekunders framförhållning räcker det att köra med e-Pedalen. Det är ett bekvämt sätt att köra på.

Det finns ett Eco-mode för att förlänga räckvidden på batteriet genom att minska kraftiga accelerationer och spara på energi.

Nissan Leaf är en klassiker bland el-bilar men som tyvärr har stannat där. Det skulle inte förvåna mig om Leafen så småningom dör ut och ersätts av helt nya modeller. Kanske behåller Nissan det väletablerade namnet, men jag tror inte mycket av den här modellen kommer finnas kvar om några år.

Men om du ska köpa en el-bil idag är Leafen ett bra alternativ. En väl beprövad bil som finns för leverans och som finns på begagnatmarknaden.

Priset på en ny, vit, Nissan Leaf e+ N-Connecta med det stora batteriet, 62 kWh, ligger på ca 456 450 kr enligt återförsäljaren.

Skriv en kommentar

Butik

Nissan Leaf e+ 62 kWh (2020)

Nissan Leaf e+ 62 kWh (2020)

Senaste Nissan Leaf kom 2018 och hade ett batteri på 40 kWh, nu släpps en uppdaterad version kallad "Leaf e+" som har ett 62 kWh stort batteri och 214 hästar istället för 147 hästar. Nissan Leaf är en av världens mest sålda el-bilar och nu uppdateras den för tredje gången. Längre räckvidd och starkare drivlina ingår i uppdateringen. Den förra versionen kommer att fortsätta säljas så Nissans utbud …

Visa hela inlägget
Nissan Leaf 40 kWh (2018)

Nissan Leaf 40 kWh (2018)

Nissan släppte första versionen av Leaf redan 2010 och hade sålt över 200 000 exemplar 2015. Bilen blev utsedd till Årets bil 2011. Nu kommer den uppdaterade Leaf-en med längre räckvidd och en uppdaterad design. Nissan Leaf är en halvkombi-modell med fem sittplatser, framhjulsdrift och automatväxellåda. En stor nackdel med Nissan Leaf är att den använder den japanska standarden CHAdeMO istället fö…

Visa hela inlägget
Genomgång av kontakter för el-bilsladdning

Genomgång av kontakter för el-bilsladdning

CHAdeMO Den första kontakten i bilden är en CHAdeMO. Det är en japansk standard för snabbladdning. Den kan leverera upp till 62 kW över 500V. En uppdaterad version, CHAdeMO 2, ska kunna leverera upp till 400 kW över 1000V. CHAdeMO är inte så stor i USA och EU då de flesta tillverkar här har valt IEC istället. Nissan Leaf är dock en populär bil som använder CHAdeMO. CCS 2 Den andra kontakten i bild…

Visa hela inlägget
Hyr en Tesla med Move About i Göteborg

Hyr en Tesla med Move About i Göteborg

Är du nyfiken på att provköra en Tesla kan du såklart besöka Tesla och provköra hos dem, men inte mer än ca en timme. Vill du provköra lite längre än så, kanske under en hel dag eller helg så går det att hyra en Tesla via elbilspoolen Move About. Du kan såklart hyra bilen bara för att du behöver en bil med lång räckvidd också, men priset är lite högre än för andra bilar i poolen så min gissning är…

Visa hela inlägget
Renault Zoe, 52 kWh (2019)

Renault Zoe, 52 kWh (2019)

Renault Zoe är en el-bil som har varit med länge! Presenterad redan 2012 på Geneves bilmässa är den en av de äldsta elbilarna på marknaden. Den senaste modellen presenterades i juni 2019 och släpptes i Sverige i oktober. Modellen heter ZE 50 och har ett 52 kWh-batteri som ökar räckvidden till 395 km (enligt WLTP). I den här modellen har Renault infört en efterlängtad snabbladdning så att bilen kan…

Visa hela inlägget
Provkörning: Tesla Model 3

Provkörning: Tesla Model 3

Nu har vi på El-bil fått chansen att provköra en Tesla Model 3 Long Range. Tesla gör vackra bilar. Det är snygga linjer, elegant och modernt och med en hint av sportbil. Strömlinjeformat för att maxa effektiviteten och därmed räckvidden på batteriet. Personligen tycker jag att modell 3 är lite för mycket sportbil och lite för lite SUV. Men det är såklart en smaksak. Tesla verkar dock inse att fl…

Visa hela inlägget