Provkörning: Nissan Leaf e+ 2019
Nissan har haft sin helt elektriska bil Leaf i sitt sortiment i nästan 10 år. Med all den erfarenheten och kunskapen från att ha tillverkat el-bilar så länge tycker man att Nissan borde ha känt av trenden och nu haft en hel flotta av el-bilar redo för leverans.
Tyvärr är det fortfarande bara samma, och nu rätt gamla, Leaf som finns i Nissans sortiment. I somras presenterade de nästa modell, Nissan Ariya, men den är fortfarande över ett år bort enligt återförsäljaren jag pratade med idag. Jag gillar Ariyas design väldigt mycket, futuristisk och avskalad, frågan är dock hur den står sig mot konkurrensen om över ett år. Det kommer hända väldigt mycket på el-bilsmarkanden under 2021.
Om vi återgår till Leafen så finns den i två batteristorlekar, "Leaf" på 40 kWh och "Leaf e+" på 62 kWh. Räckvidden på de båda modellerna är, enligt Nissan, 270 km respektive 385 km. I verkligheten (enligt EV-database) blir detta 220 km respektive 325 km.
Utrustningspaketen heter Acenta, N-Connecta och Tekna. Det är bara den högsta utrustningsnivån, Tekna, som har elektronisk parkeringsbroms. Att en el-bil har mekanisk parkeringsbroms är ovanligt och något som förvånade mig när för första gången körde en Leaf som vi har i vår el-bilspool.
När det kommer till interiören så trodde jag faktiskt att bilen som vi har i vår el-bilspool hade några år på nacken eftersom inredningen såg rätt gammal ut, men när jag kom till Nissan och fick testa senaste årsmodellen (2019) såg den likadan ut. Det känns som Nissan glömt av sin Leaf i några år. Inredningen är funktionell och enkel att förstå. Det enda som inte är som en vanlig traditionell fossilbil är "växelspaken". Den är lik en automatlåda, men med det ytterligare läget för bromskraftåtergivning.
Körmässigt funkar bilen fint. Den har fantastisk acceleration, som alla el-bilar. e-Pedalen (kombinerad acceleation och broms genom bromskraftåtervinning till batteriet) fungerar bra. Det finns två lägen för hur mycket energi som ska återvinnas och därmed hur mycket bromskraft man får, läge D respektive B. I läge B, med maximal bromskraftåtervinning, går bilen att köra med enbart en pedal. Bromspedalen kan användas vid plötsliga inbromsningar men så länge man kör med några sekunders framförhållning räcker det att köra med e-Pedalen. Det är ett bekvämt sätt att köra på.
Det finns ett Eco-mode för att förlänga räckvidden på batteriet genom att minska kraftiga accelerationer och spara på energi.
Nissan Leaf är en klassiker bland el-bilar men som tyvärr har stannat där. Det skulle inte förvåna mig om Leafen så småningom dör ut och ersätts av helt nya modeller. Kanske behåller Nissan det väletablerade namnet, men jag tror inte mycket av den här modellen kommer finnas kvar om några år.
Men om du ska köpa en el-bil idag är Leafen ett bra alternativ. En väl beprövad bil som finns för leverans och som finns på begagnatmarknaden.
Priset på en ny, vit, Nissan Leaf e+ N-Connecta med det stora batteriet, 62 kWh, ligger på ca 456 450 kr enligt återförsäljaren.