Provkörning: Tesla Model 3
Nu har vi på El-bil fått chansen att provköra en Tesla Model 3 Long Range.
Tesla gör vackra bilar. Det är snygga linjer, elegant och modernt och med en hint av sportbil. Strömlinjeformat för att maxa effektiviteten och därmed räckvidden på batteriet.
Personligen tycker jag att modell 3 är lite för mycket sportbil och lite för lite SUV. Men det är såklart en smaksak. Tesla verkar dock inse att fler kanske tycker så och modell Y rättar till precis det här. Modell Y är aningen högre i taket, aningen högre gång, har en större bagagelucka och något modernare frontutseende.
Modell Y är dock nästintill identiska med modell 3 interiört. Och det är helt rätt eftersom modell 3 är helt överlägset snyggast i kupén av alla el-bilar vi testat. Med sin extrema minimalism liknar den här bilen mer en konceptbil än en riktig bil.
Ratten finns kvar, körriktningsvisaren och pedalerna också, men sedan är det inte mycket mer än en riktigt stor och detaljrik skärm.
På instrumentbrädan finns inga knappar eller vred alls. Ratten har två kontrollreglage i form av hjul som går att snurra och trycka i sidled. ”Växelspaken” är en spak till höger om ratten. Resten sköts via skärmen.
Jag tycker att skärmen fungerade mycket bra. Gränssnittet är enkelt och tydligt. De viktigaste funktionerna går att komma åt och förstå även när man kör och vill hålla ögonen på vägen. Det finns genvägar till det viktigaste i nederkant av skärmen. Tex klimatanläggningen och radion.
I alla andra bilar jag provkört i år har det visserligen varit trådlösa nyckelsystem men ändå en startknapp. Jag har stört mig lite på det, att behöva lägga i parkeringsläget, dra parkeringsbromsen och behöva stänga av bilen. Det är för mycket knappande varenda gång man kört klart.
I denna Tesla trycker man bara på P på höger spak och sedan kan man lämna bilen. Den sköter sig själv och låser sig när man lämnar den.
Alla som provkört en el-bil har fått uppleva känslan av full acceleration så fort man trycker på pedalen. Så är det även med Teslan men på en helt annan nivå. 0 till 100 klarar den här bilen på 4,6 sekunder! Att trycka på ”gasen” i den här bilen är en upplevelse!
Köregenskaperna är fantastiska. Den här bilen (samt Performance-modellen) har fyrhjulsdrift med två separata motorer och digital styrning av kraften mellan hjulen. När vi provkörde bilen på en grusad skogsväg i rejäl lutning slirade den inte till en enda gång. En ovanlig känsla att ha så bra grepp med en bil.
Även när det kommer till räckvidd på batteriet är Tesla ledande i världen. De flesta topplaceringar på listan över längst räckvidd innehas av Teslas olika modeller. Modell S leder och sedan kommer modell 3. Den enda andra tillverkaren som närmat sig ännu är Hyundai med sin Kona på 64kWh.
Däremot är det många tillverkare och modeller på gång. Tex kommer nya iD3 från Volkswagen att ha en räckvidd på 450 km. Den går dock inte att provköra än och de allra första bilarna har nog inte nått Sverige än.
Sammanfattningsvis kan man säga att Tesla modell 3 är klart överlägsen alla andra el-bilar vi provkört i år om man tittar på exteriör design, interiör design, effektivitet, räckvidd, laddning, körupplevelse och köpupplevelse. Men priset är fortfarande en bromskloss för många. Ca 700 000 kr får man betala för den här modellen. Vill man ha självkörningsförmåga, vinterdäck ochnpn annan färg än vit får man lägga till ytterligare 100 000 kr. Det gör att den här bilen inte kommer att locka så många privatkunder. Men som förmånsbil eller tjänstebil kan den nog bli desto vanligare.
Läs mer på Teslas sida
Få 1500 km gratis Supercharge-laddning vid köp av en ny Tesla! Använd följande länk: Tesla (rekommendationslänk)