Provkörning: Volkswagen ID.3
Det har tagit väldigt lång tid, men nu finns äntligen Volkswagens ID.3 för provkörning i Sverige och vi på el-bil.se har provkört den.
Volkswagen ID.3 har blivit försenad flera gånger och även nu när bilen har levererats till återförsäljarna i Sverige saknas viktiga funktioner eftersom mjukvaran ännu inte är klar. Tex saknas CarPlay för att kunna ansluta en iPhone. Preliminärt ska dessa funktioner levereras under nästa år.
ID.3 är Volkswagens första modell som är byggd på den nya el-bilsplattformen MEB. Flera nya modeller baserade på samma plattform kommer att lanseras den närmaste tiden, framförallt ID.4. Andra bilmärken i Volkswagen-familjen, Audi, SEAT och Skoda, ska också dela på denna plattform så man kan tänka sig att Volkswagen har satsat hårt på denna plattform.
ID.3 är storleksmässigt som en Golf, men med en trubbigare front, längre hjulbas och högre gång. Designmässigt har jag svårt att bestämma mig för vad jag tycker. Den trubbiga, korta, platta fronten är distinkt och "motorhuven" är uppdelad i flera delar med en större del i plast. Detta designval ger bilen ett nytt och modernt intryck men ser också lite konstigt och ofärdigt ut.
Intrycket i kupén är över förväntan. De officiella bilderna har höjt mina förväntningar men när jag sett andras provkörningar på YouTube och jag blivit besviken på vad jag sett. I verkligheten är kupén helt okej. Modern och åt det minimalistiska hållet. Hela instrumentbrädan har krympt jämfört med Golfen och instrumenten har lyfts ut från brädan och getts intrycket av att sväva i luften. Detta gör kupén väldigt luftig. Sätena i denna Life-modell är väldigt bekväma och sköna att sitta i.
Officiell sida: Volkswagen ID.3