Provkörning: Volkswagen ID.3

Provkörning: Volkswagen ID.3

Det har tagit väldigt lång tid, men nu finns äntligen Volkswagens ID.3 för provkörning i Sverige och vi på el-bil.se har provkört den.

Volkswagen ID.3 har blivit försenad flera gånger och även nu när bilen har levererats till återförsäljarna i Sverige saknas viktiga funktioner eftersom mjukvaran ännu inte är klar. Tex saknas CarPlay för att kunna ansluta en iPhone. Preliminärt ska dessa funktioner levereras under nästa år.

ID.3 är Volkswagens första modell som är byggd på den nya el-bilsplattformen MEB. Flera nya modeller baserade på samma plattform kommer att lanseras den närmaste tiden, framförallt ID.4. Andra bilmärken i Volkswagen-familjen, Audi, SEAT och Skoda, ska också dela på denna plattform så man kan tänka sig att Volkswagen har satsat hårt på denna plattform.

ID.3 är storleksmässigt som en Golf, men med en trubbigare front, längre hjulbas och högre gång. Designmässigt har jag svårt att bestämma mig för vad jag tycker. Den trubbiga, korta, platta fronten är distinkt och "motorhuven" är uppdelad i flera delar med en större del i plast. Detta designval ger bilen ett nytt och modernt intryck men ser också lite konstigt och ofärdigt ut.

Intrycket i kupén är över förväntan. De officiella bilderna har höjt mina förväntningar men när jag sett andras provkörningar på YouTube och jag blivit besviken på vad jag sett. I verkligheten är kupén helt okej. Modern och åt det minimalistiska hållet. Hela instrumentbrädan har krympt jämfört med Golfen och instrumenten har lyfts ut från brädan och getts intrycket av att sväva i luften. Detta gör kupén väldigt luftig. Sätena i denna Life-modell är väldigt bekväma och sköna att sitta i.

Officiell sida: Volkswagen ID.3

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen har elektrifierat sin oerhört populära Golf. Detta är alltså inte en nykonstruerad el-bil utan bara en elektrifiering av den befintliga golfen.…

Volkswagen e-Golf fick motorhaveri första testdagen

Volkswagen e-Golf fick motorhaveri första testdagen

Vi på El-bil.se har fått tag på en Volkswagen e-Golf för ett lite längre test. Vi hyr bilen via Europcars korttidsleasing där man i praktiken hyr en bil månadsvis, så länge man vill. Ett bra sätt att ha bil om man inte vill binda upp sig på ett leasingavtal på minst 2 eller 3 år.…

Provkörning: Renault Zoe, First edition

Provkörning: Renault Zoe, First edition

Renault har släppt första versionen av sin lilla el-bil "Zoe". Den här varianten kallas Edition One och är något mer utrustad än vad standardvarianten kommer att vara sedan. Tex har den ett 52 kWh stort batteri vilket ger en realistisk räckvidd på ca 310 km.…

Provkörning: Kia e-Niro

Provkörning: Kia e-Niro

Vi har provkört Kia e-Niro, den koreanska biltillverkarens helelektriska SUV. På pappret är detta en av de bästa elbilarna just nu, med ett stort batteri på 64 kWh (finns även i en mindre variant på 39 kWh) och med hyfsat låg energiförbrukning (173/167 Wh/km). Dock inte lika bra som syskonbilen Hyundai Kona som ligger på runt 160 Wh/km trots att den är byggt på samma plattform.…

Tesla modell S

Tesla modell S

Modell S är biltillverkaren Teslas andra modell (efter Roadster 2008) och lanserades i juni 2012. Sedan dess har den uppdaterats med "Autopilot" som från början innebar att bilen skulle kunna köra helt själv, men som sedan dess har reviderats och försenats.

Provkörning: Nissan Leaf e+ 2019

Provkörning: Nissan Leaf e+ 2019

Nissan har haft sin helt elektriska bil Leaf i sitt sortiment i nästan 10 år. Med all den erfarenheten och kunskapen från att ha tillverkat el-bilar så länge tycker man att Nissan borde ha känt av trenden och nu haft en hel flotta av el-bilar redo för leverans.…

« Till start