Tesla modell 3

Tesla modell 3

Tesla lanserar en ny mindre modell till ett lägre pris, men räcker det för att bli Sveriges nya folkbil?

Tesla modell 3 är en mindre variant av sedanen modell S. Den kommer i tre olika utföranden, Standard, Long Range och Performance. I standard-utförandet saknas dock väsentliga funktioner för det svenska klimatet såsom stolsvärme så i praktiken är det de två dyrare modellerna som gäller här.

Long Range-modellen ska klara 560 km på fulladdade batterier, enligt M3 innebär detta i praktiken ca 400 km. För att vara en el-bil lanserad 2017 är detta dock otroligt bra och slås bara av Teslas andra, större modeller.

Instrumentbrädan är extremt modern med bara en enda stor skärm och en ratt. Det råder delade meningar om hur bra detta är. Förutom att det ser coolt ut är den största fördelen att instrumentbrädan och bilens funktioner kan förändras med uppdateringar. Din bil kan alltså få nya funktioner (eller förlora funktioner) efter att du köpt den. Detta är såklart också en nackdel, saker kan ändra sig i din bil utan att du kan göra något åt det och om något går fel med mjukvaran eller skärmen blir bilen obrukbar (som M3 råkade ut för).

Modell 3 presenterades som den nya "billiga" Teslan, men priset landar ändå på ca 670 000 kr i grundutförandet för Long Range-modellen. Utöver det finns tillvalen vinterdäck, dragkrok och körassistans som kan dra upp priset ytterligare ca 100 000 kr.

Läs mer

Skriv en kommentar

Provkörning: Tesla Model 3

Provkörning: Tesla Model 3

Nu har vi på El-bil fått chansen att provköra en Tesla Model 3 Long Range. Tesla gör vackra bilar. Det är snygga linjer, elegant och modernt och med en hint av sportbil. Strömlinjeformat för att maxa effektiviteten och därmed räckvidden på batteriet. Personligen tycker jag att modell 3 är lite för mycket sportbil och lite för lite SUV. Men det är såklart en smaksak. Tesla verkar dock inse att fl…

Visa hela inlägget
Tesla modell S

Tesla modell S

Modell S är biltillverkaren Teslas andra modell (efter Roadster 2008) och lanserades i juni 2012. Sedan dess har den uppdaterats med "Autopilot" som från början innebar att bilen skulle kunna köra helt själv, men som sedan dess har reviderats och försenats. Över 51 000 bilar av modell S såldes förra året vilket gör denna bil till den mest sålda el-bilen, två år i rad. USA är Teslas största marknad…

Visa hela inlägget
Tesla Model 3 vs. Polestar 2: En jämförande studie av Sveriges populäraste el-bilar

Tesla Model 3 vs. Polestar 2: En jämförande studie av Sveriges populäraste el-bilar

Hej alla el-bilsentusiaster, Jag tänkte göra en jämförande studie mellan två av Sveriges mest populära elbilar: Tesla Model 3 och Polestar 2. Båda dessa fordon har mycket att erbjuda, men det finns några nyckelfaktorer som kan hjälpa dig att avgöra vilken som skulle passa bäst för just dig. Prestanda och Räckvidd När det gäller prestanda, har Tesla Model 3 en acceleration från 0-100 km/h på bara 3…

Visa hela inlägget
Hyr en Tesla med Move About i Göteborg

Hyr en Tesla med Move About i Göteborg

Är du nyfiken på att provköra en Tesla kan du såklart besöka Tesla och provköra hos dem, men inte mer än ca en timme. Vill du provköra lite längre än så, kanske under en hel dag eller helg så går det att hyra en Tesla via elbilspoolen Move About. Du kan såklart hyra bilen bara för att du behöver en bil med lång räckvidd också, men priset är lite högre än för andra bilar i poolen så min gissning är…

Visa hela inlägget
Renault Zoe, 52 kWh (2019)

Renault Zoe, 52 kWh (2019)

Renault Zoe är en el-bil som har varit med länge! Presenterad redan 2012 på Geneves bilmässa är den en av de äldsta elbilarna på marknaden. Den senaste modellen presenterades i juni 2019 och släpptes i Sverige i oktober. Modellen heter ZE 50 och har ett 52 kWh-batteri som ökar räckvidden till 395 km (enligt WLTP). I den här modellen har Renault infört en efterlängtad snabbladdning så att bilen kan…

Visa hela inlägget
Genomgång av kontakter för el-bilsladdning

Genomgång av kontakter för el-bilsladdning

CHAdeMO Den första kontakten i bilden är en CHAdeMO. Det är en japansk standard för snabbladdning. Den kan leverera upp till 62 kW över 500V. En uppdaterad version, CHAdeMO 2, ska kunna leverera upp till 400 kW över 1000V. CHAdeMO är inte så stor i USA och EU då de flesta tillverkar här har valt IEC istället. Nissan Leaf är dock en populär bil som använder CHAdeMO. CCS 2 Den andra kontakten i bild…

Visa hela inlägget