Volkswagen e-Golf fick motorhaveri första testdagen

Volkswagen e-Golf fick motorhaveri första testdagen

Vi på El-bil.se har fått tag på en Volkswagen e-Golf för ett lite längre test. Vi hyr bilen via Europcars korttidsleasing där man i praktiken hyr en bil månadsvis, så länge man vill. Ett bra sätt att ha bil om man inte vill binda upp sig på ett leasingavtal på minst 2 eller 3 år.

Tyvärr fick vi lite problem med bilen redan första dagen. Efter att ha hämtat ut bilen tog vi en tur söderut på cirka en timme. Vi hade tänkt att besöka ett vackert naturområde på västkusten för att ta lite trevliga foton och få testa bilen både på motorväg och på mindre vägar.

När vi ligger och kör på motorvägen plingar det plötsligt till i kupén, bilen bromsar in och en varningslampa börjar lysa i instrumentpanelen. Det står EPC i rött på panelen. Efter att paniken lagt sig lite, inte så kul när bilen helt plötsligt tappar fart på motorvägen, inser vi att bilen tappat fart på grund av att farthållaren kopplats ur. Eftersom man normalt kör i läge B (break) för att få tillbaka kraften till batterierna när man retarderar blev effekten att bilen bromsade av sig själv när farthållaren kopplades ur.

Vi kör av på nästa avfart för att undersöka felet och stannar till på en parkering. Jag som precis har läst nyheten om att Polestar fått återkalla samtliga bilar på grund av ett fel i strömförsörjningsmodulen tänker direkt att felet beror på något sådant. Men vi slapp i alla fall att få stopp på motorvägen så min gissning är ändå att det bara är ett fel i ett kontrollsystem eller en sensor. Vi testar helt enkelt med att stänga av bilen och starta den på nytt. Den är dock död. Tändningsläget går igång men varningslampan lyser och bilen går inte att köra.

Varningslampan är inte så tydlig med sitt "EPC" så vi får ta fram instruktionsboken. EPC betyder mycket riktigt att det finns ett fel i strömförsörjningssystemet, Electronic powertrain control står förkortningen för. Rekommendationen enligt instruktionsboken är att låta en verkstad titta på problemet.

Vi ringer Europcar och hör med dem vad de vill att vi gör med bilen. De tycker att bärgning är enda alternativet. Men samtidigt som vi sitter i telefon och beskriver problemet fortsätter vi att testa att starta bilen och plötsligt går den igång. Då kommer vi överens om att testa att köra vidare och återkomma om felet återkommer. Som du säkert kan gissa efter att ha sett bilden ovan så återkommer felet. Nu kör vi på småvägar på landet i låg hastighet så nu är det inte lika obehagligt när felet återkommer. Samma sak händer även denna gång, först går bilen inte igång, den varnar, men efter några minuter fungerar den igen.

Att köra runt i en bil som beter sig så här och med ca en timme hem på motorvägen känns det för osäkert att chansa så vi pratar återigen med Europcar och beslutar att en bärgning är nödvändig. Allt funkar smidigt och bärgaren kommer inom en timme. Med bilen på flaket får vi åka bärgningsbil hela vägen tillbaka till Volkswagens verkstad.

Vi får en ny bil direkt på plats och kan fortsätta vår testning med en likadan, men blå, bil.

Uppföljning

Den nya bilen har uppvisat ett liknande fel. När vi körde på motorväg med farthållare plingade det plötsligt till i kupén, farthållaren koppade ur sig och varningslampan EPC tändes. Efter stopp på en bensinmack(!) gick den dock igång igen utan varning.

Min gissning är att det är något problem med farthållaren eller sensorerna till farthållaren. Vi har helt låtit bli att använda farthållaren sedan felet hände även på den nya bilen och har inte upplevt felet på nytt.

Det hade varit mycket intressant att få reda på vad det egentligen var för fel på bilen, men när vi varit i kontakt med Europcar om detta säger de att Volkswagen "inte kunde hitta något fel". Det låter lite konstigt tycker jag, då bilen borde ha loggat ett sådant här allvarligt fel. Om Volkswagen hade kunnat läsa ut att farthållaren eller en farthållarsensor reagerat oväntat eller felaktigt och isolerat felet hade det känts tryggare att köra bilen. Nu när felet fortfarande är outrett vet man ju inte om det plötsligt kan dyka upp igen.

Killen på Europcar som tog emot den trasiga bilen och gav oss en ny sa att EPC "kan var en uppsjö olika fel".

Sammanfattningsvis så är vi nöjda med hur Europcar hanterat det hela, men vi har ju väldigt svårt att rekommendera en e-Golf efter det här. Vilket är synd för det hade egentligen varit ett bra alternativ för många som bara vill ha en vanlig, lagom, bra bil som råkar gå på el.

Provkörning: Nissan Leaf e+ 2019

Provkörning: Nissan Leaf e+ 2019

Nissan har haft sin helt elektriska bil Leaf i sitt sortiment i nästan 10 år. Med all den erfarenheten och kunskapen från att ha tillverkat el-bilar så länge tycker man att Nissan borde ha känt av trenden och nu haft en hel flotta av el-bilar redo för leverans.…

Ladda gratis med ICA Ladda

Ladda gratis med ICA Ladda

I Hovås utanför Göteborg har ICA satt upp några laddstolpar för laddning av el-bilar. När man kommer fram och har ställt sig på en laddplats är det ganska mycket instruktioner att läsa igenom och det finns några olika alternativ för att ladda: Laddkort, app och betalkort.…

Tesla modell S

Tesla modell S

Modell S är biltillverkaren Teslas andra modell (efter Roadster 2008) och lanserades i juni 2012. Sedan dess har den uppdaterats med "Autopilot" som från början innebar att bilen skulle kunna köra helt själv, men som sedan dess har reviderats och försenats.

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen har elektrifierat sin oerhört populära Golf. Detta är alltså inte en nykonstruerad el-bil utan bara en elektrifiering av den befintliga golfen.…

Hyr en Tesla med Move About i Göteborg

Hyr en Tesla med Move About i Göteborg

Är du nyfiken på att provköra en Tesla kan du såklart besöka Tesla och provköra hos dem, men inte mer än ca en timme. Vill du provköra lite längre än så, kanske under en hel dag eller helg så går det att hyra en Tesla via elbilspoolen Move About. Du kan såklart hyra bilen bara för att du behöver en bil med lång räckvidd också, men priset är lite högre än för andra bilar i poolen så min gissning är ändå att denna Tesla mest går som prova-på-bil.…

Provkörning: Renault Zoe, First edition

Provkörning: Renault Zoe, First edition

Renault har släppt första versionen av sin lilla el-bil "Zoe". Den här varianten kallas Edition One och är något mer utrustad än vad standardvarianten kommer att vara sedan. Tex har den ett 52 kWh stort batteri vilket ger en realistisk räckvidd på ca 310 km.…

« Till start